Om projektet
KIT- Kompetensutveckling i Tillväxtföretag har skapats på initiativ av Almega i samverkan med Unionen. Projektet genomförs av Företagsakademin och finansieras via Europeiska socialfonden (ESF).
Projektet vänder sig till företag i Stockholms län med upp till 49 anställda. Deltagande företag ges möjlighet att kompetensutveckla sina medarbetare utan att bekosta det själva.
Företagen betalar endast en administrationsavgift för deltagande samt
står för kost och logi i samband med utbildningarna. I kompetensprogrammet ingår tre företagsinterna utbildningar samt en utbildning per anställd finansierad av Europeiska socialfonden. Platserna är begränsade och bokning av kurs sker enligt "först till kvarn" principen.
Inom projektet finns möjlighet att delta både genom företagsinterna
och öppna utbildningar.
Företagsintern utbildning: är ni minst 12 medarbetare inom företaget
som vill gå en och samma utbildning genomförs den som en företagsintern
utbildning på plats hos er. Varje företag har tre
interna kurser till förfogande.
Öppna utbildningar: Här deltar medarbetarna i kurser tillsammans med företag från andra företag på plats hos respektive utbildningsleverantör.
Så här går det till!

När vi mottagit er intresseanmälan skickas ett välkomstmail med viktig information och ett samarbetsavtal, som ni fyller i och skickar tillbaka.
✅ Via medlemssidan registrerar ni de medarbetare som ska delta i kompetensutvecklingen.

1–2 representanter från ert företag deltar i en obligatorisk workshop. Här får ni kunskap för att skapa en strategisk kompetensplan.
📅 Under workshopen bokas även ett möte för uppstart och genomgång av utfallet från nästa steg – behovsanalysen.

Efter workshopen skickas en enkät ut till de registrerade medarbetarna. Syftet är att tydliggöra företagets övergripande kompetensbehov inför utbildningen.

Vi sammanställer en rapport baserad på enkätsvaren. Den ger er en tydlig översikt över vilka kompetensområden ni bör prioritera.

Vi går igenom företagets behovsanalys och utifrån denna lämnar Företagsakademin en rekommendation på relevanta utbildningar.
För att boka er företagsinterna kurs:
Kontakta oss så berättar vi mer

När ni har:
✔ Genomfört workshopen
✔ Slutfört enkäten
✔ Skrivit under samarbetsavtal och statsstödsintyg
✔ Betalat administrationsavgiften
… kan ni boka era 3 företagsinterna utbildningar samt boka medarbetarna på deras enskilda kurser. 🎓